Nórsko na motorkách (9000 km, 20 dní, 9 krajín, 769 € na osobu)

by Ladislav Barák

V júli 2021 sme boli plne zaočkovaní proti COVIDu-19 , čím sa nám otvorili európske hranice. A tak sa nám konečne podarilo zrealizovať dlho odkladaný moto výlet do Nórska, na najsevernejší bod Európy – Nordkapp. Celý výlet bol zameraný na Škandináviu, Pobaltie a sever Poľska. Za 20 dní sme navštívili 9 krajín (Česko, Nemecko, Švédsko, Nórsko, Fínsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko) a najazdili 9000 km. Ak sa rozhodneš vynechať sever Poľska úplne v pohodičke stíhaš celý výlet za 2 týždne. O tom ako to celé dopadlo sa dočítaš nižšie.

Na úvod si určite nenechaj ujsť video z tohto výletu:

Ubytovanie

Ceny ubytovania v pobaltských krajinách a na severe Poľska sú približne rovnaké ako u nás. Horšie je to v škandinávskych krajinách, kde sú ceny mnohonásobne vyššie v porovnaní s našimi cenami.

Popis možností ubytovania, ktoré môžeš využiť:

1. Kemping na voľno – Túto možnosť sme využívali najčastejšie a to hlavne v škandinávskych krajinách (Nórsko, Švédsko, Fínsko).

Miesta na voľné kempovanie sme vyhľadávali cez perfektnú aplikáciu ioverlander. Pri väčšine tipov nájdeš aj fotku daného miesta a recenziu.

2. Camping – Každý 3. deň sme v škandinávskych krajinách využívali túto možnosť ubytovania. Boli sme prekvapení, že ceny kempov tu boli celkom nízke (14 – 20 € za 2 osoby, 1 motorku a stan). Predpokladáme, že nízke ceny kempov boli hlavne kvôli pandémií COVID 19 a počas tohto obdobia sa tu pohybovalo omnoho menej turistov. Inak úroveň kempov bola zatiaľ na najlepšej úrovni, akú sme kedy vo svete videli. Ak nepreferuješ spanie na voľno a máš rád istý komfort, určite ti odporúčame túto formu ubytovania.

Oficiálne kempy sme vyhľadávali cez aplikáciu NorCamp.

1.BOOKING.COM – Kvôli šetreniu času sme využívali práve túto formu ubytovania hlavne v pobaltských krajinách a v Poľsku. Čo sa týka cien, tie sa pohybovali od 9 € max do 15 € na osobu za deň.

kemp na voľno v blízkosti dedinky Virtala, Fínsko

kemp na voľno v blízkosti dedinky Virtala, Fínsko

chatky v Midnattsol Camping, Nórsko

chatky v Midnattsol Camping, Nórsko

Stravovanie

Ak plánuješ cestu do Nórska zbaľ si nejaké konzervy, dehydrovanú stravu alebo nejaké polotovary. Strava je hlavne v severských krajinách podstatne drahšia ako u nás.

– Vo Švédsku a Fínsku sú ceny stravy vysoké, avšak nie až tak ako v Nórsku.
– V škandinávskych krajinách odporúčame míňať vlastné zásoby. Osvedčil sa nám aj nákup už uvareného jedla z horúcich pultov (Pečené rebrá cca 700g – 6 €, Pečené kuracie stehno – 3 €)
– Ceny alkoholu sú vo vyššie uvedených krajinách extrémne vysoké (plechovka piva – 3 -7 €, tvrdý alkohol – 0,5l začína od 34 €)
– Ceny v pobaltských krajinách a na severe Poľska sú porovnateľné s našimi.

Raňajky:

Na raňajky sme väčšinou mávali ovsené vločky s hrozienkami, poprípade sme si deň pred tým kúpili sladké pečivo.

Obedy:

Vo Švédsku, Nórsku a Fínsku sme nenavštívili normálnu reštauráciu ani raz. Väčšinou sme si varili vlastné zásoby zo Slovenska (dehydrovaná „expedičná“ strava, konzervy). Poprípade sme sa zastavili v nejakom fastfoode a dali rýchli burger alebo wrap.

V pobaltských krajinách a Poľsku sú ceny rovnaké ako u nás. Takže tu sme sa väčšinou stravovali v reštauráciách.

Večere:

Skoro každý večer sme sa zastavili v miestnom supermarkete a nakúpili niečo na večeru.

čerstvá ryba HELIBUT v Lebe, Poľsko

čerstvá ryba HELIBUT v Lebe, Poľsko

Počasie

Náš výlet sme uskutočnili v júli, kedy sa teploty v Nórsku, Švédsku, Fínsku pohybovali od 4 °C, cez deň to bolo maximálne 25 °C. Hlavne na severe Nórska je počasie riadne chladné a upršané aj keď je leto. Určite ti odporúčam pribaliť si aj termo prádlo a nepremoky (ale o tom už viac v časti oblečenie). Teplejšie oblečenie oceníš hlavne za polárnym kruhom.

Počasie v pobaltských krajinách a Poľsku bolo riadne horúce – ako v júli u nás.

Oblečenie (čo si zbaliť na 20 dní?)

Tu je zoznam vecí na oblečenie, ktoré nám stačili na 20 dní:

  • 3 x tričko
  • 3 x trenky
  • 2 x ponožky
  • dlhé nohavice
  • krátke nohavice
  • termo bunda
  • termo prádlo
  • teplý sveter
  • rýchloschnúci uterák
  • plavky
  • tenisky
  • šľapky
  • nepremoky + návleky na topánky

Pokiaľ si zbalíš takéto množstvo vecí, nezabudni si pribaliť prací prostriedok. Počas 20 dní sme si veci 2x preprali.

Diaľničné poplatky a trajekty

Cesty v škandinávskych a pobaltských krajinách nie sú pre motocykle spoplatnené.

Poľsko: Diaľnica zo severu na juh Poľska je spoplatnená mýtom, ktoré sa platí manuálne v mýtnych bránach.  (Cena za 100 km je približne 1,5€ za motocykel)

Trajekty v Nórsku: Spolu nás v Nórsku prepravilo 6 trajektov, avšak kvôli momentálnym opatreniam proti šíreniu COVID-19 sme ani za jeden neplatili. Jeden zo zamestnancov nám povedal, že vyhľadajú našu adresu podľa ŠPZ a zašlú nám faktúru priamo domov.

Za bežných okolností sa za trajekt platí priamo na palube.

40 km pred Nordkappom, Nórsko

40 km pred Nordkappom, Nórsko

Ceny benzínu v jednotlivých krajinách v júli 2021

Slovensko: 1,41 €
Česká republika: 1,32€
Nemecko: 1,62 €
Švédsko: 1,65 €
Nórsko: na juhu – 1,66 €, na severe – 1,80 €
Fínsko: 1,70 €
Estónsko: 1,45 €
Lotyšsko: 1,33 €
Litva: 1,30 €
Poľsko: 1,26 €

Doklady + ďalšie dôležité veci, ktoré musíš vybaviť pred cestou

Do všetkých krajín ti na vstup bude stačiť elektronický (nový) občiansky preukaz.

Nezabudni si stiahnuť aplikáciu tvojej zdravotnej poisťovne, kde budeš mať potvrdenie o očkovaní proti COVIDu-19 + vytlač si aj kópiu potvrdenia, ak by náhodou zlyhala technika.

Aktualizuj si mapy v GPS alebo v mobile, nech sa ti náhodou nestane, že ti  bude chýbať krajina, v ktorej momentálne budeš.

Sprav si cestovné poistenie. Nám sa najviac osvedčila poisťovňa AXA – komplexné cestovné poistenie na 20 dní nás stálo 19 € na osobu.

Pred cestou si daj dobiť všetky batérie (v našom prípade to bolo GOPRO, fotoaparát, a powerbank).

glóbus na Nordkappe, Nórsko

glóbus na Nordkappe, Nórsko

Peniaze

Spolu prejdeš cez 9 krajín, pričom v 5 krajinách je rovnaká mena – euro €. V Českej republike, Švédsku, Nórsku majú vlastnú menu. Avšak všade vo vyššie spomenutých krajinách sa dá bez problémov platiť platobnou kartou. Dokonca v Nórsku sa kartou dajú zaplatiť aj verejné toalety.

Nakoľko sa na severe Poľska nedalo platiť všade platobnou kartou, vybrali sme si 100 € v hotovosti.

Pri výbere hotovosti alebo platbe v lokálnej mene (inej ako eur) si vždy zvoľ možnosť zúčtovania tejto transakcie v lokálnej mene (nie v eur). V takom prípade bude tvoja transakcia zúčtovaná kurzom kartovej spoločnosti, ktorý je zvyčajne výhodnejší ako kurz, ktorý ti ponúkne bankomat.

Určite ťa bude zaujímať koľko si zaplatil za tovar alebo službu. Preto ti odporúčame si pred cestou do telefónu nainštalovať aplikáciu XE currency converter s ktorou budeš mať všetky výmenné kurzy pod palcom a dokonca pre fungovanie aplikácie nemusíš byť pripojený na internet.

Rozrátanie nákladov pre 2 osoby na 1 moto:
tankovanie (spotreba 4,4l/100km): 580,76 €
strava (obedy + večere + nákup): 377,26 €
trajekty (GER-SWE,FIN-EST): 161,80 €
ubytovanie (kempy + penzióny): 225,99 €
cestovné poistenie: 38,0 €
diaľničné poplatky (PL): 6,02 €
vstupné (pamiatky, kúpele, horský prechod): 57,51 €
MHD: 7,61 €
prenájom bicyklov (PL): 13,05 €
nákup pred cestou: 20 €
pokuta za parkovanie (FIN): 50 €

Spolu je to 1538 € a spolu s André sme cestovali na jednej moto. Na osobu 769 € – za 20 dňovú dovolenku. Mareka vyšiel celý moto výlet 1150 €  (1 jazdec/1 moto).

Mapa výletu

Cesta tam:

Cesta späť:


Itinerár

Tento krát bude itinerár rozdelený do 2. častí:

  1. časť: Základná časť moto výletu zameraná na Škandináviu a Pobaltie (Švédsko, Nórsko, Fínsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva) – Stačia ti 2 týždne dovolenky
  2. časť: Rozšírená časť výletu o sever Poľska + 1 týždeň dovolenky

Itinerár:

1. časť: Základná časť moto výletu zameraná na Škandináviu a Pobaltie (Švédsko, Nórsko, Fínsko, Estónsko, Lotyšsko a Litva) – 1. – 15. deň

     1. deň – 1092 km

Tranzitný deň. Presun z Levíc až do nemeckého prístavného mesta Rostock, odkiaľ sme sa nalodili cca o 23:00 na trajekt smer Švédsko (Trelleborg). Noc sme strávili na trajekte.

Zážitky z dnešného dňa:
– V Nemecku to vyzeralo ako keby opravovali všetky diaľnice naraz. Priprav sa, že na veľa úsekoch diaľníc bude rýchlosť obmedzená na 80 km/h a dokonca niektoré diaľnice sú uzavreté.

Z tohto dôvodu odporúčame v Nemecku zapnúť dáta a využiť online navigáciu Google Maps, na ktorej sú aktuálne informácie o obmedzeniach. (Ušetríš množstvo nervov a času)

Rozrátanie nákladov na 1. deň:
tankovanie: 88,5€
trajekt (GER-SWE): 49€
obed: 12,98€
prejazd tunelom: 8,8€
Spolu: 159,28€

Vyrážame z Levíc
Vyrážame z Levíc

     2. deň – 503 km

Opäť iba tranzitný deň. Cca o 8:00 sme sa vylodili v švédskom meste Trelleborg, odkiaľ sme rovno pokračovali smer Nórsko. Zakempovali sme navoľno kúsok za nórskymi hranicami v dedinke Hoysand (GPS lokácia kempu navoľno: 59.18819, 11.18596)

Zážitky z dnešného dňa:

– V Nórsku nám priamo na hraniciach skontrolovali COVID pass (museli sme mať po 2 vakcíne aspoň 1. týždeň). Všetko bolo výborne zorganizované a zdržali sme sa 30 min.
– Spíme na parádnom mieste priamo pri jazere v dedinke Hoysand.

Rozrátanie nákladov na 2. deň:
tankovanie: 25,39€
obed: 17,96€
nákup: 4,87€
Spolu: 48,22€

Kemp na voľno - Hoysand, Nórsko
Kemp na voľno - Hoysand, Nórsko

     3. deň – 400 km

Za intenzívneho dažďa sme sa presunuli do dedinky Røldal, kde túto noc strávime v oficiálnom kempe –Røldal Hyttegrend Camping & Caravanning (GPS súradnice kempu: 59.83073, 6.82702)

Zážitky z dnešného dňa:

– Príroda sa zmenila a je typická Nórska.
– Cestou sme sa zastavili pozrieť najväčší tradičný drevený nórsky kostol – Heddal.

Rozrátanie nákladov na 3. deň:
tankovanie: 26,20€
obed: 21,83€
kemp: 17,74€
Spolu: 65,77€

najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
najväčší tradičný drevený nórsky kostol - Heddal
oficiálny kemp - Røldal, Nórsko
oficiálny kemp - Røldal, Nórsko

     4. deň – 350 km

Ráno sme vyrazili až o 9:30, kvôli intenzívnemu dažďu. Dnes sme jazdili iba popri fjordoch. Dorazili sme do dedinky Aurlandswangen, kde spíme v oficiálnom kempe – Lunde Camping (GPS súradnice kempu: 60.90003, 7.20639).

Zážitky z dnešného dňa:

– Zastavili sme sa pri vodopádoch Låtefossen, Steinsdalsfossen (vodopád za ktorým sa môžeš poprechádzať) a Tvindefossen.
– Narýchlo sme sa zastavili v 2. najväčšom nórskom meste v Bergene.

Rozrátanie nákladov na 4. deň:
tankovanie: 27,29€
obed: 9,52€
kemp: 19,94€
Spolu: 56,75€

vodopády Låtefossen, Nórsko
vodopády Låtefossen, Nórsko
vodopády Låtefossen, Nórsko
vodopády Låtefossen, Nórsko
v Nórsku sa daždu nevyhneš
v Nórsku sa daždu nevyhneš
trajekt Samlafjord, Nórsko
trajekt Samlafjord, Nórsko
vodopád Steinsdalsfossen, Nórsko
vodopád Steinsdalsfossen, Nórsko
vodopád Steinsdalsfossen, Nórsko
vodopád Steinsdalsfossen, Nórsko
Bergen, Nórsko
Bergen, Nórsko

     5. deň – 478 km

NAJLEPŠÍ DEŇ MOTO VÝLETU! Ráno sme vyrazili o 7:30. Prechádzali sme niekoľkými horskými cestami, ktoré sú súčasťou najscénickejších ciest v Nórsku. Počasie nám na nórske pomery celkom prialo a teplota kolísala od 10°C do 25°C. Tento deň nás medzi fjordami prepravili spolu 2 trajekty. Túto noc spíme na voľno s nádherným výhľadom na jazero kúsok od Atlantic road. (GPS lokácia kempu na voľno: 62.9796, 7.30363).

Info k prejdeným horským priechodom:

Prvý horský priechod: Aurlandsfjellet s nádhernou vyhliadkou na okolité fjordy (Stegastein). V prípade zlého počasia sa ti odporúčame vyhnúť tomuto horskému priechodu a prejsť na druhú stranu cez najdlhší cestný tunel na svete – Lærdal Tunnel. Jeho dĺžka je až 24,51 km.
Druhý horský priechod: Sognefjellet. Jeden z najkrajších horských priechodov, ktorý sme v Nórsku išli. V prípade priaznivého počasia sa ti naskytnú nádherné výhľady na najvyššiu nórsku horu – Galdhøpiggen (2 469 m n. m.) a taktiež uvidíš množstvo ľadovcov.
Tretí horský priechod: Gamle Strynefjellsvegen. Opäť nádherná horská cesta, ktorá lemuje nádherné jazero s priezračnou tyrkysovou vodou. Na vrchole ťa opäť čakajú nádherné výhľady.
Štvrtý horský priechod: Geiranger. Tento horský priechod nebol proti ostatným ničím extra zaujímavý. Avšak určite ti odporúčame sa zastaviť v typickej nórskej dedinke s rovnakým názvom a užiť si výhľady.
Piaty horský priechod: Trollstigen. Po slovensky nazývaná Trolia cesta. Jedna z najznámejších ciest v Nórsku. Jej 10 percentné stúpanie s 11 ostrými zákrutami je výzvou pre každého motorkára. Z výšky 820 metrov padá popri ceste 320 metrový vodopád, ktorý ťa v prípade veterného počasia príjemne osvieži.

Rozrátanie nákladov na 5. deň:
tankovanie: 27,63€
obed: 15,37€
hotský priechod – Sognefjellet (vstup): 9,52€
Spolu: 52,52€

vyhliadka Stegastein, Nórsko
vyhliadka Stegastein, Nórsko
vyhliadka Stegastein, Nórsko
vyhliadka Stegastein, Nórsko
horský priechod Aurlandsfjellet, Nórsko
horský priechod Aurlandsfjellet, Nórsko
horský priechod Aurlandsfjellet, Nórsko
horský priechod Aurlandsfjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Sognefjellet, Nórsko
horský priechod Geiranger, Nórsko
horský priechod Geiranger, Nórsko
výhľad na Geirangerfjord, Nórsko
výhľad na Geirangerfjord, Nórsko
výhľad na Geirangerfjord, Nórsko
výhľad na Geirangerfjord, Nórsko
Trolia cesta (Trollstigen), Nórsko
Trolia cesta (Trollstigen), Nórsko
Kemp na voľno kúsok od Atlantic road, Nórsko
Kemp na voľno kúsok od Atlantic road, Nórsko

     6. deň – 371 km

Ráno sme začali na jednej z najznámejších ciest Nórska – Atlantic road. Ďalej sme pokračovali popri fjordoch na sever do mesta Trondheim, kde sme si pozreli katedrálu Nidaros, kde sa od roku 1814 korunujú všetci králi, vrátane terajšieho Haralda. Túto noc spíme v oficiálnom kempe – Guldbergaunet Sommerhotell og Camping (GPS súradnice kempu: 64.02231, 11.50696)

Atlantic road – Je 8,3 km cesta, ktorá ti ponúka množstvo nádherných výhľadov a nezabudnuteľnú scenériu. Táto cesta je jedinečným cestným spojeným dvoch miest – Averøy a Eide. Je vybudovaná na malých ostrovoch a pozostáva z niekoľkých nadjazdov, hrádzí a 8 mostov, z ktorých najdlhší je unikátny most Storseisundet.

Rozrátanie nákladov na 6. deň:
tankovanie: 18,09€
obed: 14,41€
kemp: 14,43€
Spolu: 46,93€

Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
Atlantic road, Nórsko
katedrála Nidaros v meste Trondheim, Nórsko
katedrála Nidaros v meste Trondheim, Nórsko

     7. deň – 632 km

Ráno sme sa zobudili do čisto slnečného dňa. Dokonca ani raz nezapršalo a teplota sa pohybovala okolo 20 *C. Poobede sme prekročili polárny kruh a príroda sa opäť zmenila. Ďalej sme pokračovali po ceste 812 smer Bodø, kde nás čakal trajekt na Lofoty. Okolo 22:30 sme sa vylodili na Lofotoch a cca 20 km od prístavu nachádzame parádne miesto na voľný kemping (GPS súradnice kempu na voľno: 68.02056, 13.19191)

Zážitky z dnešného dňa:

– Celý deň sa nám naskytali nádherné výhľady na fjordy.
– Zastavili sme sa pri označení severného polárneho kruhu.
– Príroda sa zmenila na drsnú severskú.
– Cesta trajektom na Lofoty trvala 3,5 hod.

Rozrátanie nákladov na 7. deň:
tankovanie: 48,35€
obed: 14,08€
Spolu: 62,43€

za severným polárnym kruhom, Nórsko
za severným polárnym kruhom, Nórsko
výhľad po ceste č. 812 smer Bodø, Nórsko
výhľad po ceste č. 812 smer Bodø, Nórsko
čakanie na trajekt na Lofoty, Nórsko
čakanie na trajekt na Lofoty, Nórsko

     8. deň – 387 km

Dnes sme si celý deň užívali Lofoty. Ráno to nevyzeralo najlepšie, ale po cca 2 hod. sa úplne vyčasilo. Kempujeme voľne v prírode s nádherným výhľadom na jazero (GPS súradnice kempu na voľno: 68.85394, 18.3303).

Lofoty sú jedným z najkrajších prírodných zákutí Európy. Na jednom mieste tu nájdeš všetky krásy Nórska, loďky kotviace v malebných fjordoch, čajky posedávajúce na strechách rybárskych domčekov, strmé štíty hor týčiace sa až k nebu vyrastajúce priamo z vôd atlantického oceánu. Atmosféru tu dotvára smrad zo sušiarní rýb. A ak sa to celé spojí s nádherným počasím máš o jeden z TOP zážitkov postarané.

Ak už budeš na Lofotoch a budeš mať pekné počasie, určite ti odporúčame zájsť aj na niektorú z vedľajších ciest a užiť si aj menej turistické miesta.

Rozrátanie nákladov na 8. deň:
tankovanie: 29,54€
obed: 12,93€
Spolu: 42,47€

Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
Lofoty, Nórsko
maják v mestečku Lødingen na Lofotoch, Nórsko
maják v mestečku Lødingen na Lofotoch, Nórsko
obed v mestečku Lødingen na Lofotoch, Nórsko
obed v mestečku Lødingen na Lofotoch, Nórsko
Kemp na voľno pri mestečku Haug, Nórsko
Kemp na voľno pri mestečku Haug, Nórsko

     9. deň – 661 km

Dnes sme dosiahli cieľ našej cesty – skoro najsevernejší bod Európy – Nordkapp. Kvôli vetru dnešnú noc strávime v jednoduchej chatke blízko Nordkappu – Midnattsol Camping (GPS súradnice chatiek: 71.093190, 25.785285).

Nordkapp našimi očami: Pre nás to bol naozaj riadny zážitok, nakoľko nás posledných cca 70 km na toto miesto sprevádzal silný vietor, zima a severská príroda dotvárala neskutočnú atmosféru a k tomu všetkému sme mali úplne čistú oblohu. Za nás určite odporúčame návštevu tohto miesta.

Nordkapp alebo Severný mys je 308 metrov vysoký skalný výbežok, ktorý je často označovaný ako najsevernejší bod Európy. Je tomu tak zrejme najmä kvôli komerčným dôvodom, lebo sa tu nachádza autom ľahko dostupný turistický areál, ktorý celoročne navštevuje obrovské množstvo ľudí z celého sveta. Skutočne najsevernejším bodom Európy je však morom obmývaný výbežok Knivskjelodden, ktorý je síce od Nordkappu na dohľad, no dostať sa sem možno len po niekoľko hodinovej túre.

Inak vstupné na Nordkapp je bezplatné, teda ak sa rozhodneš nenavštíviť miestne múzeum a bude ti stačiť prechádzka okolo pamätníkov (vrátane známeho glóbusu). Inak v múzeu sa nenachádza nič extra zaujímavé. Ak sa teda rozhodneš, že múzeum nenavštíviš, vrátnikovi stačí povedať, že sa chceš iba poprechádzať po okolí a múzeum nenavštíviť a máš ušetrených 25 €.

Rozrátanie nákladov na 9. deň:
tankovanie: 24,65€
obed: 9,00€
ubytovanie: 44€
Spolu: 77,65€

cestou na Nordkapp, Nórsko
cestou na Nordkapp, Nórsko
všade prítomné soby, Nórsko
všade prítomné soby, Nórsko
40 km pred Nordkappom, Nórsko
40 km pred Nordkappom, Nórsko
40 km pred Nordkappom, Nórsko
40 km pred Nordkappom, Nórsko
glóbus na Nordkappe, Nórsko
glóbus na Nordkappe, Nórsko
glóbus na Nordkappe, Nórsko
glóbus na Nordkappe, Nórsko
chatky v Midnattsol Camping, Nórsko
chatky v Midnattsol Camping, Nórsko

     10. deň – 433 km

Ráno opäť slnečný deň, tak sme sa rozhodli vybehnúť ešte raz na Nordkapp a následne sme pokračovali smer Laponsko (Fínsko), až sme dorazili za mestečko Inari . Na hraniciach sa pýtali na účel cesty a museli sme ukázať COVID pass. Opäť kempujeme na voľno pri jednom z jazier v Laponsku (GPS súradnice miesta na kemp: 68.74351, 27.4172).

Zážitky z dnešného dňa:

– Potvrdilo sa nám, že Fínsko je krajina tisícich jazier a miliónov komárov.
– Soby sú hlavne v Laponsku úplne všade.

Rozrátanie nákladov na 10. deň:
tankovanie: 38,33€
obed: 17,15€
Spolu: 55,48€

výhľad cestou z Nordkappu, Nórsko
výhľad cestou z Nordkappu, Nórsko
biely sob na Nordkappe, Nórsko
biely sob na Nordkappe, Nórsko
kemp na voľno pri jednom z jazier v Laponsku, Fínsko
kemp na voľno pri jednom z jazier v Laponsku, Fínsko

     11. deň – 692 km

Dnes sme pokračovali až do dediny Koski. Krajina nás už začína nudiť, sú tu len samé lesy a jazerá a keďže ide o rovinu, tak žiadne výhľady nemáme. Kempujeme na voľno na nádhernom mieste v blízkosti jazera (GPS súradnice kempu na voľno: 64.1306, 27.29398)

Zážitky z dnešného dňa:

– Dnešný najlepší zážitok bolo stádo sobov relaxujúce v strede kruhového objazdu.
– Podvečer sme sa stretli s Jančim, ktorý má iba 17 rokov a počas letných prázdnin sa rozhodol podniknúť expedíciu na pionieri na Nordkapp.

Rozrátanie nákladov na 11. deň:
tankovanie: 55€
obed: 24,13€
Spolu: 79,13€

soby na kruhovom objazde v Laponsku, Fínsko
soby na kruhovom objazde v Laponsku, Fínsko
saunovačka s Jančim, Fínsko
saunovačka s Jančim, Fínsko

     12. deň – 265 km

Pre niektorých členov bolo ráno naozaj ťažké, vzhľadom na vypité množstvo alkoholu. Rozlúčili sme sa s Jančim a vyrážali sme až o 13:00. Dorazili sme do dedinky Virtala, kde kempujeme na voľno v blízkosti rieky (GPS súradnice kempu na voľno: 62.20262, 27.7124)

Rozrátanie nákladov na 12. deň:
tankovanie: 20€
obed: 5,94€
Spolu: 25,94€

rozlúčka s Jančim, Finsko
rozlúčka s Jančim, Finsko
kemp na voľno v blízkosti dedinky Virtala, Fínsko
kemp na voľno v blízkosti dedinky Virtala, Fínsko

     13. deň – 324 km

Ráno o 8:00 sme vyrazili z parádneho miesta kde sme kempovali, celí doštípaní od komárov. Okolo obeda sme dorazili k trajektu do hlavného fínskeho mesta – Helsiniek. Trajekt nás prepravil do estónskeho hlavného mesta – Talin.

My sme sa rozhodli využiť služby prepravnej spoločnosti TALLINK. Lístky na trajekt sa kupujú priamo na bráne pred vstupom do trajektu. Plavba trvala približne 2,5 hod.

Rozrátanie nákladov na 13. deň:
tankovanie: 10€
obed: 16,52€
večera: 17,50€
ubytovanie: 32€
trajekt FIN-EST: 104€
Spolu: 180,02€

     14. deň – 0 km

Hlavné mesto Estónska – Talin sme si chceli poriadne užiť a tak sme tu zostali celý deň. O tomto historickom prímorskom meste sme počuli už veľa pozitívneho a veru je tu čo objavovať.

V Taline odporúčame navštíviť:

– Historické centrum mesta.
– Prístav a expozíciu vojenských lodí.
– Nefungujúcu budovu koncertnej siene – Linna Hall
– Múzeum väzenských ciel KGB
– Hipsterské kaviarne a bary plné remeselných pív v blízkosti centra mesta

Rozrátanie nákladov na 14. deň:
obed: 9,40€
večera: 20,40€
ubytovanie: 32€
KGB múzeum: 10€
Spolu: 71,80€

Talin, Estónsko
Talin, Estónsko
Talin, Estónsko
Talin, Estónsko
Talin, Estónsko
Talin, Estónsko
múzeum väzenských ciel KGB v Taline, Estónsko
múzeum väzenských ciel KGB v Taline, Estónsko
sovietska časť mesta Talin, Estónsko
sovietska časť mesta Talin, Estónsko

     15. deň – 694 km

Dnes sme mali v pláne prejsť celé Pobaltie až do Poľska, avšak nám to prekazila neskutočná búrka. Takú búrku sme nezažili ani v Nórsku. Nakoľko hlásili intenzívne dažde aj počas noci, rozhodli sme sa prespať v hoteli v meste Marijámpole v Litve.

Zážitky z dnešného dňa:

– Navštívili sme známe pútnické miesto – Horu krížov v meste Kalnas v Litve.

Rozrátanie nákladov na 15. deň:
tankovanie: 38,82€
obed: 9€
ubytovanie: 27€
Hora Krížov – parkovné: 0,60€
Spolu: 75,42€

hora krížov v meste Kalnas, Litva
hora krížov v meste Kalnas, Litva
hora krížov v meste Kalnas, Litva
hora krížov v meste Kalnas, Litva
Ak si limitovaný počtom dní dovolenky a máš maximálne 2 týždne, tak tu sa tvoj moto výlet končí a z Litvy ku slovenským hraniciam ťa čaká 750 km. Ak máš ale možnosť, určite ti odporúčame zobrať si viac dní dovolenky a pozrieť sa aj na sever Poľska.

2. časť: Rozšírená časť moto výletu o sever Poľska – 16. – 20. deň

     16. deň – 470 km

Dnes sme sa presunuli z Litvy do poľského prímorského mesta Gdaňsk.

Zážitky z dnešného dňa:

– Cestou sme navštívili Vlčiu hradbu (Wolf´s Lair) – prvé nemecké veliteľstvo na východnom fronte. Adolf Hitler tu počas 2. svetovej vojny strávil viac ako 800 dní. Dokonca v jednom z bunkrov bol na neho spáchaný neúspešný atentát (operácia Valkýra).

Rozrátanie nákladov na 16. deň:
tankovanie: 39,34€
obed: 15€
večera: 8,50€
ubytovanie: 17€
vstup Vlčia hradba: 10,35€
Spolu: 90,19€

vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko
vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko
vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko
vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko
vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko
vlčia hradba (Wolf´s Lair), Poľsko

     17. deň – 116 km

Ráno sme objavovali mesto Gdaňsk a Sopot. Poobede sme sa presunuli do prímorského mesta Leba, kde máme oddychový deň. Nasledujúce 2 noci spíme v oficiálnom kempe –Kemping Filarówka (GPS súradnice kempu na voľno: 54.76300, 17.57052)

Odporúčame navštíviť:

– Historické centrum mesta Gdaňsk – určite nevynechaj Mariacku ulicu
– Najvzácnejšiu pamiatku mesta Gdaňsk – historický žeriav
Kostol Panny Márie a vyhliadku na vrchole kostola
– V Sopote si určite pozri historické centrum a najdlhšie drevené mólo v Európe, ktoré má až 511,5 metra

Rozrátanie nákladov na 17. deň:
MHD: 7,61€
obed: 9,29€
večera: 30€
kemp: 10,94€
Spolu: 57,84€

Gdaňsk - Ulica Długa, Poľsko
Gdaňsk - Ulica Długa, Poľsko
historický žeriav v Gdaňsku, Poľsko
historický žeriav v Gdaňsku, Poľsko
Gdaňsk - Ulica Długa, Poľsko
Gdaňsk - Ulica Długa, Poľsko
Mariacka ulicu v Gdaňsku, Poľsko
Mariacka ulicu v Gdaňsku, Poľsko

     18. deň – 0 km

Celý deň sme strávili v Lebe. Ráno sme si požičali bicykle a išli objavovať toto mesto a jeho okolie. Obe noci v meste Leba sme strávili v oficiálnom kempe (GPS súradnice oficiálneho kempu: 54.762860, 17.570554)

V tomto meste určite odporúčame:

– navštíviť Slowinski narodni park a jeho dominantu – púšť Wydma Łącka, ktorá sa tu nachádza. Je to naozaj zaujímavé vidieť niečo také na severe Európy. Púšť má niečo cez 32 km2 a práve na nej trénovali niektoré nacistické jednotky pred tým, než boli nasadené do bojov v Afrike.
– určite nevynechaj pláž v tomto mestečku a ak ti nevadí studená voda môžeš sa okúpať v Baltskom mori.
– keďže sa jedná o prímorské mestečko odporúčame ochutnať v niektorej z mnohých reštaurácií čerstvú rybu (nám najviac chutil HELIBUT).

Rozrátanie nákladov na 18. deň:
prenájom bicyklov: 13,05€
obed: 15,44€
večera: 23,00€
vstup – púšť: 3,04 €
kemp: 10,94€
Spolu: 65,47€

púšť Wydma Łącka, Poľsko
púšť Wydma Łącka, Poľsko
púšť Wydma Łącka, Poľsko
púšť Wydma Łącka, Poľsko
pláž v meste Leba, Poľsko
pláž v meste Leba, Poľsko

     19. deň – 849 km

Ráno sme vyrazili z mesta Leba. Pokračovali sme cez Malbork na juh Poľska. Kolóny na diaľnici nám skomplikovali príjazd na Slovensko. Zostali sme kempovať na voľno pri meste Nowy Targ. (GPS súradnice kempu na voľno: 49.4174, 20.11858)

Zážitky z dnešného dňa:

– Cestou sme sa zastavili pri hrade nemeckých rytierov v meste Malbork.

Rozrátanie nákladov na 19. deň:
tankovanie: 40,11€
obed: 10,36€
večera: 8,35€
diaľničné poplatky: 6,02€
Spolu: 64,84€

hrad nemeckých rytierov v meste Malbork, Poľsko
hrad nemeckých rytierov v meste Malbork, Poľsko

     20. deň – 283 km

Posledné ráno sme sa vybrali zrekreovať do termálnych kúpeľov Goracy Potok a poobede sme cez horský priechod Huty, Donovaly a Banskú Štiavnicu dorazili domov.

Rozrátanie nákladov na 20. deň:
tankovanie: 23,52€
obed: 4,33€
vstup Goracy potok: 24,00€
Spolu: 51,85€

horský priechod Huty, Slovensko
horský priechod Huty, Slovensko

Spolu za 20 dní sme prešli 9000 km, navštívili sme 9 krajín a celé výlet nás vyšiel 769€ na osobu.

Pokiaľ ťa zaujímajú naše výlety na motorkách a nechceš aby ti unikol nový článok, poprípade máš nejaké otázky ohľadom cesty alebo by si sa chcel s ostatnými podeliť o tip na moto výlet neváhaj sa pridať do našej motorkárskej skupiny na FB (motorkárska skupina, ktorá sa venuje len tipom na moto výlety):

Moto výlety – Pobaľ sa ideme.sk – rady a tipy

horský priechod Huty, Slovensko

horský priechod Huty, Slovensko

Facebook Comments

Ďaľšie vychytávky